Automata váltó mellett érvek és ellenérvek

Pro & Contra

Az automata sebességváltó mellett szól, hogy...

...a számítógépes vezérlésnek köszönhetően kiküszöböli az emberi hibázási lehetőséget. Itt nemcsak a kézi sebességváltó esetében – főleg kezdő vezetőknél – gyakori, a váltószerkezetet károsító félreváltásokról van szó, hanem a rossz sebességfokozat választásából adódó, olykor balesetveszélyes helyzetek előidézéséről is. Sok tragikus kimenetelű balesetet okozott már például, hogy a forgalmas kereszteződésekben a vezető második-harmadik sebességfokozatban akart elindulni, az autó motorja lefulladt, az oldalról érkező pedig belerohant a veszteglő járműbe. Gyakran előfordul az is, hogy előzésnél vagy vészhelyzetekben a vezető nem vagy csak későn, illetve lassan vált vissza, így nem tudja idejében befejezni a manővert.
Az automatikus váltók ún. kick-down funkciója jóvoltából elkerülhetők az ilyen helyzetek: a gázpedál hirtelen lenyomására a sebességváltó minimális mértékű késlekedés után, az aktuális sebesség függvényébe egy, de akár két fokozatot is visszakapcsol a dinamikus gyorsítás érdekében.
Hasonlóan komoly biztonsági tartalékot jelent az ún. overdrive funkció is. Az automatikus váltó egyaránt felismeri, hogy lejtőn vagy éppen emelkedőn haladunk-e. Utóbbi esetben előfordulhat, hogy az előre beprogramozott felváltási fordulatszámhoz kisebb haladási sebesség tartozik, mint sík terepen. A rendszer ezt érzékeli, ezért a felváltási fordulatszám-határt időlegesen megemeli, így nem fordulhat elő, hogy a jármű forgalomzavaró vagy akár balesetveszélyes módon megtorpanjon.
Az automatikus sebességváltó ún. shiftlock funkciója – ahhoz, hogy P (parkolózár) vagy N (üres) állásból D (haladás) fokozatba tegyük a váltókart, a fékpedálra kell lépni –megakadályozza jármű véletlen mozgását a motor beindítását követően. A modern technológia az álló helyzetben lévő járművek teljes biztonságát korszerű mechatronikus „visszagurulás-gátló” berendezéssel hivatott hiegészíteni.

Ugyancsak a biztonságot szolgálja a keylock funkció is: a gyújtáskulcs csak akkor vehető ki, amikor a váltókar P (parkolózár) állásban van.

...a modern automata sebességváltók egyre nagyobb hányada adaptív, vagyis a váltási karakterisztika alkalmazkodik a vezető egyéni stílusához. Ez úgy lehetséges, hogy egy számítógép figyeli a pedálkezelést, a haladási sebességet és egyéb paramétereket, majd az adatokat összegezve határozza meg a váltási pontokat. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ezek a beállítások örökre tárolódnak – amennyiben a vezető sportosabb vagy ellenkezőleg, megfontolt stílusra vált, vagy esetleg az autót a tulajdonosétól eltérő stílusú vezető is használja, a beállítások gyorsan módosulnak.

...az automata sebességváltók egyre nagyobb hányada felkínálja a lehetőséget, hogy a vezető az előválasztó kar finom előre- vagy hátrafelé mozgatásával maga váltson. Ezeket az ún. szekvenciális automata sebességváltókat gyakran ellátják gombnyomásra aktiválható pl. sport, normál és téli üzemmóddal is a még élvezetesebb vezetés, az üzemanyag-takarékosság és a különleges kihívásokat támasztó időjárási körülményekhez való alkalmazkodás érdekében.

...kényelmes. Különösen a gyakori sebességváltás igénylő városi forgalomban érvényesül ez az előny. Piros lámpánál például nem kell üres (N) fokozatba tenni a váltót, elég, ha fékpedálon van a lábunk. Emelkedőn való elinduláskor is elég ennyi, az autó nem gurul vissza, ha levesszük a lábunkat a fékpedálról.
Kézi sebességváltós autóknál gyakran előfordul, hogy városi folyamatos haladáskor túl alacsony vagy túl magas sebességfokozatban haladnak. Alacsony fokozatban a fogyasztás ugrik meg, magasabb fokozatban pedig nem áll rendelkezésre elég erő. Az automata sebességváltóknál ez nem fordulhat elő, hiszen az mindig az aktuális legoptimálisabb sebességfokozatot választja ki.

...a sebességváltás művelete nem vonja el a vezető figyelmét a forgalmi helyzetről. Az eggyel kevesebb odafigyelnivaló jelentősége csak napjainkban érvényesül igazán, amikor úgyszólván mindenki telefonál vezetés közben. Ez a tevékenység rendkívüli módon leköti a vezető figyelmét még akkor is, ha a beszélgetés kihangosítón vagy fejhallgatón keresztül történik (ezt kutatási eredmények is világosan igazolják).

Az objektivitás jegyében néhány hátrány is említést érdemel. Nevezetesen...

...a több százezer forintos felár a kézi váltós variánshoz képest.

...az egyszerűbb automatikus váltók valamivel lassabban hajtják végre a váltást, mint egy-egy gyakorlottabb vezető.

...a valamivel nagyobb fogyasztás. Itt azonban érdemes megjegyezni, hogy a technikai fejlődésnek köszönhetően az automatikus sebességváltók lassanként lefaragják ilyetén hátrányukat.

...a lerobbant automata sebességváltós autót nem lehet vontatni. Az automatikus sebességváltó működéséhez elengedhetetlenül szükséges folyadékáramlást a motor biztosítja, így ha az áll, a kenőanyag nem jut el a megfelelő helyekre. Vontatás közben azonban a meghajtott kerekek mozgásba hozzák a váltó némely alkatrészét is, amelyek kenés hiányában végzetes károsodást szenvednek. (A helyzet azért mégsem reménytelen: ha autómentőt hívunk, az nagy valószínűséggel két keréken vontatja el a kocsit. Ilyenkor csak arra kell ügyelni, hogy ne a meghajtott kerekek legyenek az úton.)