Igaz? Nem igaz?
Az alábbi sorok érdemi cáfolatot kínálnak néhány közszájon forgó (és éppoly hírhedt) városi legendára.
„Az automata sebességváltóval ellátott autó jelentősen többet fogyaszt, mint a hasonló teljesítményű kézi váltós változat.”
Nem igaz – legalábbis ma már nem. Míg régen – azonos hengerűrtalom és teljesítmény mellett – 20-30%-kal is többet fogyasztott az automata sebességváltós kivitel, ma az átlagos különbség 5–10%-ra olvadt. A legkorszerűbb automata és félautomata, duplakuplungos váltók esetében még ez a különbség is eltűnt, sőt előfordul, hogy a kézi sebességváltós variáns gyári átlagfogyasztása magasabb.
„Az automataváltó lomhává teszi az autót.”
Nem igaz. A nagyobb, erősebb motorral ellátott, korszerű automata sebességváltóval felszerelt modellek esetében a 0-ról 100 km/órára való gyorsulás mindössze néhány tized másodperccel tart tovább, és ugyanilyen minimális – gyakorlatilag csak műszerrel érzékelhető – a különbség a rugalmassági adatok között is. A legújabb duplakuplungos, robotizált váltók esetében fordul a kocka: mivel a precíz szerkezetek még a legprofibb autóversenyzőnél is sokkal gyorsabban hajtják végre a váltásokat, ráadásul a vezetőnek nem is kell elvennie közben a lábát a gázpedálról, az autó gyakorlatilag minden szituációban dinamikusabbá válik, mint a kézi váltós változat.
A kisebb hengerűrtartalmú motorok esetében a papírforma a kézi váltónak kedvez, hiszen automata sebességváltóval ugyanaz a modell 0-ról 100 km/órára kb. 1–3 másodperccel hosszabb idő alatt gyorsul fel. Lomhaságról viszont ez esetben sem lehet szó, hiszen – a motorok fejlődésének hála – a dinamizmus még így is bőven elegendő a hétköznapokban. Az elérhető végsebességek között is elenyésző a különbség – a vezetők többsége ezt amúgy sem tapasztalja meg, hiszen nagyon kevesen használják ki autójuk teljes potenciálját.
„Az automata sebességváltó drága.”
Részben igaz. A legkorszerűbb, a legkevesebb kompromisszumot igénylő automata sebességváltók felára újonnan legtöbbször 500–700 ezer forint között mozog. Ennek elsődleges oka, hogy az automata váltóval ellátott autók felszereltségi szintje minden esetben magasabb, mint egy manuális váltós alapmodellé. Használt autók esetében ráadásul a különbség már csak ennek fele-harmada.
A jelenleg inkább csak a prémium kategóriában elérhető sport automata, illetve duplakuplungos robotizált váltók ára alkalmasint akár milliós is lehet – ez esetben viszont az autó amúgy is magas vételárához képest ez nem annyira jelentős tétel.
Az alsó közép és kis kategóriás modellekhez kínált félautomata, robotizált váltók felára a legalacsonyabb, jellemzően 200–400 ezer forint közötti. Kivételt jelentenek ez alól a duplakuplungos (DSG) váltók, amelyek esetében 600 000 forintos árral kell számolni.
„Az automata sebességváltó könnyen meghibásodik.”
Nem igaz. A ma használatos automatikus sebességváltók – hidrodinamikus nyomatékváltók – mögött hosszú technikai evolúció áll, melynek során szinte minden potenciális hibaforrást kiküszöböltek. Ezek a sebességváltók gyakorlatilag az autó teljes élettartamát kiszolgálják, feltéve, hogy a gyár által előírt – 45–60 ezer kilométeres olajcsere-periódusokat betartják a tulajdonosok. Manapság már nem ritka az sem, hogy a gyártó gyakorlatilag gondozásmentesnek hirdeti sebességváltóját – az időközönkénti ellenőrzés azért az ilyen „kiváltságos” esetekben is erősen ajánlott.
Nem jellemző a gyakori meghibásodás a félautomata robotizált váltók esetében sem, ha azok megkapják az időközönkénti gondoskodást.
„Az automata sebességváltó javítása drága.”
Igaz. Ezek a javítások viszont úgyszólván teljesen elkerülhetők a gyár által előírt vagy annál is gyakoribb ellenőrzéssel és karbantartással. Ezek költségei nem vészesen magasak.
Új autók esetében a garancia természetesen kiterjed az automatikus sebességváltóra is, így az esetleges javítások költségei nem a tulajdonost terhelik. Ha arra a gyártó lehetőséget ad, mindenképpen érdemes némi pénzt áldozni a garanciális időszak meghosszabbítására – odafigyelve arra, hogy a garancia teljes körű legyen.
Figyelem: a garancia nem érvényes abban az esetben, ha a váltó meghibásodását a gyári előírásnak nem megfelelő kenőanyag, illetve a kenőanyag hiánya okozza (ez a motorokra is vonatkozik, ezért az olajszintet érdemes rendszeresen ellenőrizni).