Igaz? Nem igaz?
Az alábbi sorok érdemi cáfolatot kínálnak néhány közszájon forgó (és éppoly hírhedt) városi legendára.
„Az automata sebességváltóval ellátott autó jelentősen többet fogyaszt, mint a hasonló teljesítményű kézi váltós változat.”
Nem igaz – legalábbis ma már nem. Míg régen – azonos hengerűrtalom és teljesítmény mellett – 20-30%-kal is többet fogyasztott az automata sebességváltós kivitel, ma az átlagos különbség 5–10%-ra olvadt. A legkorszerűbb automata és félautomata, duplakuplungos váltók esetében még ez a különbség is eltűnt, sőt előfordul, hogy a kézi sebességváltós variáns gyári átlagfogyasztása magasabb.
„Az automataváltó lomhává teszi az autót.”
Nem igaz. A nagyobb, erősebb motorral ellátott, korszerű automata  sebességváltóval felszerelt modellek esetében a 0-ról 100 km/órára való  gyorsulás mindössze néhány tized másodperccel tart tovább, és  ugyanilyen minimális – gyakorlatilag csak műszerrel érzékelhető – a  különbség a rugalmassági adatok között is. A legújabb duplakuplungos,  robotizált váltók esetében fordul a kocka: mivel a precíz szerkezetek  még a legprofibb autóversenyzőnél is sokkal gyorsabban hajtják végre a  váltásokat, ráadásul a vezetőnek nem is kell elvennie közben a lábát a  gázpedálról, az autó gyakorlatilag minden szituációban dinamikusabbá  válik, mint a kézi váltós változat.
    A kisebb hengerűrtartalmú  motorok esetében a papírforma a kézi váltónak kedvez, hiszen automata  sebességváltóval ugyanaz a modell 0-ról 100 km/órára kb. 1–3  másodperccel hosszabb idő alatt gyorsul fel. Lomhaságról viszont ez  esetben sem lehet szó, hiszen – a motorok fejlődésének hála – a  dinamizmus még így is bőven elegendő a hétköznapokban. Az elérhető  végsebességek között is elenyésző a különbség – a vezetők többsége ezt  amúgy sem tapasztalja meg, hiszen nagyon kevesen használják ki autójuk  teljes potenciálját. 
„Az automata sebességváltó drága.”
Részben igaz. A legkorszerűbb, a legkevesebb kompromisszumot igénylő automata  sebességváltók felára újonnan legtöbbször 500–700 ezer forint között  mozog. Ennek elsődleges oka, hogy az automata váltóval ellátott autók  felszereltségi szintje minden esetben magasabb, mint egy manuális  váltós alapmodellé. Használt autók esetében ráadásul a különbség már  csak ennek fele-harmada.
    A jelenleg inkább csak a prémium  kategóriában elérhető sport automata, illetve duplakuplungos robotizált  váltók ára alkalmasint akár milliós is lehet – ez esetben viszont az  autó amúgy is magas vételárához képest ez nem annyira jelentős tétel. 
    Az alsó közép és kis kategóriás modellekhez kínált félautomata,  robotizált váltók felára a legalacsonyabb, jellemzően 200–400 ezer  forint közötti. Kivételt jelentenek ez alól a duplakuplungos (DSG)  váltók, amelyek esetében 600 000 forintos árral kell számolni. 

„Az automata sebességváltó könnyen meghibásodik.”
Nem igaz. A ma használatos automatikus sebességváltók – hidrodinamikus  nyomatékváltók – mögött hosszú technikai evolúció áll, melynek során  szinte minden potenciális hibaforrást kiküszöböltek. Ezek a  sebességváltók gyakorlatilag az autó teljes élettartamát kiszolgálják,  feltéve, hogy a gyár által előírt – 45–60 ezer kilométeres  olajcsere-periódusokat betartják a tulajdonosok. Manapság már nem ritka  az sem, hogy a gyártó gyakorlatilag gondozásmentesnek hirdeti  sebességváltóját – az időközönkénti ellenőrzés azért az ilyen  „kiváltságos” esetekben is erősen ajánlott. 
    Nem jellemző a  gyakori meghibásodás a félautomata robotizált váltók esetében sem, ha  azok megkapják az időközönkénti gondoskodást. 
„Az automata sebességváltó javítása drága.”
Igaz. Ezek a javítások viszont úgyszólván teljesen elkerülhetők a gyár által  előírt vagy annál is gyakoribb ellenőrzéssel és karbantartással. Ezek  költségei nem vészesen magasak.
    Új autók esetében a garancia  természetesen kiterjed az automatikus sebességváltóra is, így az  esetleges javítások költségei nem a tulajdonost terhelik. Ha arra a  gyártó lehetőséget ad, mindenképpen érdemes némi pénzt áldozni a  garanciális időszak meghosszabbítására – odafigyelve arra, hogy a  garancia teljes körű legyen.
    Figyelem: a garancia nem érvényes abban az esetben, ha a váltó  meghibásodását a gyári előírásnak nem megfelelő kenőanyag, illetve a  kenőanyag hiánya okozza (ez a motorokra is vonatkozik, ezért az  olajszintet érdemes rendszeresen ellenőrizni).